Den vidrigaste tårtan jag någonsin ätit

Jag skulle göra mig till en påsk och inser på efter hand att oreo är inte riktigt min grej.  Och spec inte när man glömmer ta bort den vita krämen. Nä detta var den vidrigaste tårta jag någonsin ätit pga sötma. Det var så att käkarna låste sig.
Men ja jag ska testa igen fast med en annan botten.
(null)

(null)

PASSIONSMOUSSETÅRTA

Botten
250 g Oreokex choklad (ta bort den vita fyllningen) eller Digestivekex
100 g smör, smält

Passionsfruktsmousse
5 gelatinblad
6–7 passionsfrukter
2 dl färdigblandad passionsfruktsjuice
1 dl strösocker
4 dl vispgrädde

Passionsfruktsspegel
3 gelatinblad
fruktkött och kärnor från passionsfrukterna i moussen
2 dl färdigblandad passionsfruktsjuice

GÖR SÅ HÄR

 Mixa kakorna till smulor i en maskin eller för hand. Smält smöret och blanda med smulorna. Sätt fast ett bakplåtspapper i botten på en springform, ca 23 cm i diameter. Tryck ut smulorna i bottnen. Ställ den i frysen i ca 30 min för att stelna

. Passionsfruktsmousse: 

Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten i 5–10 min. 

Gröp ur passionsfrukterna och lägg fruktköttet och vätskan i en sil. Pressa med en sked och spar vätskan i en skål. Lägg fruktköttet i en annan skål.

Häll juicen från frukterna och den färdigblandade passionsfruktsjuicen i en kastrull tillsammans med sockret. Låt det sjuda på svag värme i ca 1 minut. Krama ur gelatinbladen och smält ner dem i blandningen. Blanda ordentligt. Låt det svalna.

 Vispa grädden fluffig men inte för hårt. Häll i juiceblandningen och rör om försiktigt.

Bred ut moussen på kexbottnen och ställ den i kylen i någon timme.

 Passionsfruktsspegel: 

Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten i 6–10 min. Häll juicen i en kastrull och låt den sjuda i ca ½ min. Stäng av värmen och smält ner gelatinbladen. Blanda ner kärnorna och fruktköttet från passionsfrukterna. Låt den svalna.

Häll ut blandningen på moussen och ställ kakan i kylen tills den stelnat. Skär kakan i bitar.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0