The kakor

Maken är så trött på köpebröd. Så i helgen bad han mig baka. (Vilket jag ej gjort försen idag)
Satte en sats på 3. Så det räcker ett tag. När dom är färdiga blir det att vaccumförpackare och lägga i frysen.
Men not till mig själv. Gör en sats i taget hädan efter. Bakmaskiner har inte så stor skål.
(null)

(null)

Receptet kommer här.

Thekakor


  • Smält smöret i en kastrull, häll i mjölken och värm vätskan till fingervarmt, ca 37 grader. Smula sönder jästen i en stor bunke och häll i lite av den fingervarma vätskan. Rör tills jästen har löst sig.  
  •  Tillsätt resten av vätskan, honungen och saltet. Häll i mjölet , lite i taget – tills degen släpper kanterna och blir smidig. Arbeta degen i 5 min. (I mitt fall blev det bakbordet tillslut och knåda med muskelkraft)   Låt degen jäsa i bunken under en bakduk i ca 30 min.
  • Sätt ugnen på 250 grader. Ta fram tre plåtar med bakplåtspapper.
  • Dela degen i 15 lika stora delar. (Funkar aldrig för mig) Forma till runda bullar och klappa ut dem till platta kakor – ca 12 cm i diameter.  Lägg fem kakor på varje plåt och nagga dem med en gaffel. Låt jäsa under bakduk i 5-10 min. Grädda tekakorna i omgångar i mitten av ugnen, ca 6-7 min, eller tills bröden fått fin färg. Ta ut bröden och låt de svalna på ett ugnsgaller.
Snuskigt gott med ost och marmelad medans dom är lite varma. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0