Maten gick som smör i solsken

När maken fyllde år och vi firade samtidigt som barnen så tänkte jag att vi skulle bjuda på något annorlunda
(null)

Och det blev det. Jag gjorde friterad kycklingfiléer med mango chutney och grönsakssallad. Och det vart väldigt gott.
Jag gjorde på 3 kg kyckling och tänkte att det skulle bli över till dagen efter. Men icke. Allt gick åt.

Kycklingen

  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 citron
  • 1 msk paprikapulver
  • 1/2 tsk chilipulver
  • 1/2 tsk med din favorit krydda
  • 1 1/2 dl filmjölk
  • 2 ägg
  • 600 g kycklingfiléer (gärna små och fina filéer. Eller så delar du större filéer själv som jag gjorde) 
Panering 
5 dl panko (ströbröd funkar men i mitt tycke blir det inte bra. Ta hellre cornflakes då blandat med ströbröd)
Skala och riv vitlöken. Skölj och skrubba citronen i ljummet vatten. Riv det yttersta skalet av citronen. Blanda vitlök, citronskal, paprikapulver, chilipulver, filmjölk och ägg till en jämn smet. Vänd runt kycklingen i smeten och låt det stå och dra i minst en timme.
Panera och sedan fritera i olja i ca 3-5 min i minst 160 C. Hör funkar både en dubbelbottnad kastrull som fritös.  (Fritösen är dock smidigare)

Mangochutney

  • 1 dl rödvinsvinäger
  • 2 dl strösocker
  • 1,5 tsk garam masala
  • 1 krm chiliflakes
  • 1 svartpeppar, gnutta
  • 1,5 tsk ingefära, riven
  • 3 klyfta vitlök, rivna
  • 250 g mango, i tärningar (färsk eller fryst, frysta var lättare att hantera med mixern)
  • Blanda vinäger och strösocker i en kastrull. Tillsätt kryddor, ingefära och vitlök. Tillsätt mangotärningarna och låt koka ihop i ca 30-40 minuter till en tjock chutney. Häll upp på väl rengjord glasburk. Låt svalna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0